woensdag 18 juli 2012

Recept volkoren koekjes

Laatst lekkere volkorenkoekjes gemaakt.
Dit is het recept zoals ik de koekjes heb gebakken.

Deze koekjes zijn ook lekker als basis voor Jamkoekjes.
Dit recept is genoeg voor 12 jamkoekjes of 22 koekjes.
Ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je de koekjes maakt.

Ingredienten:

50 g boter
1 el honing
1/2 el melk
125 g volkorenmeel
1/2 tl bakpoeder
75 gram suiker

Bereidingswijze:

Roer de boter met de honing en de melk tot het een gladde massa is.
Vermeng in een andere kom het meel, de bakpoeder en de suiker.

Roer beetje bij beetje het meelmengsel bij de boter.
Blijf het erbij roeren totdat je het niet meer kan roeren.
Kneed het dan verder met je handen.

Als alles er goed is doorgekneed, leg dan het deeg voor minimaal een half uur in de koelkast.

Rol het deeg uit tot de gewenste dikte en steek er leuke vormpjes uit.

Bak de koekjes gaar op 160 graden hete lucht voor ongeveer 15 minuten.
Hoe snel ze gaar worden hangt natuurlijk ook af van hoe groot je de koekjes maakt.
Hou de koekjes daarom goed in de gaten.

Laat de koekjes na het bakken afkoelen.

Eet smakelijk!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve Susanne,

Ik heb dit gisteren gemaakt en iedereen vond het heerlijk. Bordje was in een mum van tijd leeg...
Simpel en toch smaakvol.

Vandaag maak ik een dubbele portie!

Susanne zei

Bedankt voor je reactie. Fijn dat ik iemand blij heb kunnen maken met mijn recept. Zelf vind ik ze ook erg lekker!

Groetjes Susanne

Anoniem zei

Hoi Susanne,

Klinkt als een lekker koekje!

Waar komt dan eventueel de jam om de hoek kijken?
Maak je dan van te voren een kuiltje in het deeg bolletje en doe je daar dan de jam in of doe je dit pas na het bakken?

Groetjes,
Noor

Anoniem zei

Bedankt voor t recept!
Ze smaken goed :-)

1 vraag: is het zanddeeg?
Ik kreeg geen samenhangende bal en heb er extra (vloeibare) boter bij gedaan (wel 50gr denk ik).
Ik kon t deeg ook niet uitrollen en vormpjes steken (alles viel uit elkaar). Gelukkig doet dit niks af aan de smaak :-)

Groeten Maaike

Susanne zei

Hoi Maaike, het lijkt het meest op zanddeeg. Jammer dat het deeg niet wilde lukken bij je. Bij mij zijn ze prima gelukt, het is hetzelfde deeg als wat ik gebruikt heb voor het plaatje bij mijn naam volgens mij. Ik zou er zelf voor kiezen om er melk doorheen te mengen als je merkt dat het deeg te droog is. Het deeg is te droog als je meel over houdt in de kom, als alle ingrediƫnten erdoor heen zijn gekneed. Anders is het echt een kwestie van in de koelkast laten rusten. Als de boter te warm is, gaat het plakken en kan je ook geen goede koekjes eruit uitsteken. Gelukkig vond je ze wel lekker. Succes met de volgende koekjes bakken! Hopelijk lukken ze dan wel!

Susanne zei

Hoi Noor,

Je kan met dit deeg eenvoudig jamkoekjes maken door twee koekjes uit te steken en er een laagje jam tussen te doen. Als je in de bovenste laag koekjes een opening maakt, kan je er de jam doorheen zien. Het recept voor jamkoekjes staat op mijn blog van juli 2007. Ik heb de link hieronder geplakt voor je. Bakze! groetjes Susanne

http://www.susannekookt.blogspot.nl/2012/07/fruit-koekjes.html#!http://susannekookt.blogspot.com/2012/07/fruit-koekjes.html

Hennie zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Susanne zei

Hoi Hennie, natuurlijk kan je de eetlepel honing vervangen door schenkstroop. Voor mensen die suiker van de suikerbiet willen vermijden is honing een fijne optie. Maar als je meer van schenkstroop houdt kan dit wel. Veel bakplezier en laat je weten hoe ze geworden zijn?

Groetjes Susanne

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...